Söndag

Då har ännu en vecka sprungit förbi. Tyckte det är skrämmande hur fort tiden går, veckorna bara springer iväg och jag är snart färdig med skolan! Wihoo! 


Idag fick de bli ett kort konditionspass på cykel. Skrapade ihop 30 min och hann ca 1,1 mil. Inte fullt nöjd med distansen utan måste försöka köra hårdare och snabbare om jag ska få någon bra tid till sommaren! 

Tänkte ge er lite små-tips som funkat jättebra för mig när de kommer till cyklingen. 
1. Bestämm er för en tid ni ska cykla, exempelvis 30 min, sedan lägger ni på 10 min och går sedan och fråga närmaste (sambo, mamma, pappa, etc) hur länge ni ska cykla, dvs 30 resp 40 min. Beroende på vad dom säger så cykla ni så länge, de blir en push att ibland cykla längre än vad man egentligen tänkt. Funkar jättebra för mig :) 

2. Om ni tycker att de är drygt och ibland ganska tröttsamt att bara sitta och cykla så kan små ”stationer” göra att tiden gå fortare. Jag bruka göra så att jag skippar uppvärmning och kör på direkt, cyklar i 4 min och sedan vrider jag på och ställer mig och står å cykla i 1 minut, 1 minut känns faktiskt jävligt länge att stå å jobba, men de är bara att kämpa på. Efter den minuten kan du sänka motstånden och sedan får du ”vila” i 4 minuter innan de är dags att stå upp och jobba igen. Tro mig, 4 minuter går aldrig så fort :) 

Dessa två tips är något som jag själv använder mig av och tycker att de funkar jättebra :) 

Sen glömde jag mina skor idag, vilket jag inte rekommendera, fick sjukt ont i hålfoten när jag stod och jobbade! Så ännu ett tips, glöm fan inte skorna! :) 


Guess who’s back

Hade tänkt ge bloggen en chans till, nu när jag kommit igång med träningen igen efter 1 månads uppehåll... Kanske är lite orättvis med mig själv genom att skriva att det var en månads uppehåll när jag ändå lyckas klämma in 1 eller 2 pass i veckan. Men för mig känns det som ett uppehåll i träningen, jag är van att träna ca 5 ggr i veckan men under den senaste tiden så har skolan fått gått före hälsan. Men nu känner jag att jag börja komma tillbaka till mitt gamla jag och jag ha lyckas trycka in 5 pass den här veckan :) 

Avsluta veckan med ett hårt konditionspass på hemmagymmet. Jag cyklade 1,4 mil under 40 min, en siffra som måste bättras om jag ska få en rätt så bra tid till sommaren då jag lovat syrran att cykla 6milen med henne under 3h! 
Känns som om jag kanske ha tagit mig vatten över huvudet, men vad för de? Då har jag något att kämpa för! :) 

Bjuder på denna bild då jag tycker att den sammanfattar min känsla efter passet på bästa sätt. En bild säger mer än tusen ord, right?:) 

Tips

Lördag och ett benpass i backspegeln :) 


Blev ett lite kortare pass idag eftersom jag och Jakob skulle gå på bio, men som sagt ett benpass har jag hunnit med :) 

Tänkte ge ett litet tips på en övning som jag tycker är väldigt bra. De krävs då att du har ett litet band med elasticitet, jag använder band från BootyBuilder :) 
Iallafall, de jag vill komma fram till är kontakten i rumpad! 
Genom att sätta bandet runt benen (ovanför knäskålarna), ta ett steg åt sidan så att bandet späns så börjar sätesmuskeln jobba, sedan gör du långsamma djupa benböj!! 
Fokus ska ligga på att trycka knäskålarna utåt och inte snabbheten, du kan gärna räkna till 5 ned, sedan 5 upp, då kan jag garantera en brännande känsla i sätesmuskeln! 
Men som sagt, fokus på knän utåt :) lycka till!